Brokkoli ültetése termesztése és betakarítása

A brokkoli napkedvelő, hűvös évszakos növény, amelyet legjobban tavaszi vagy őszi hűvösebb időben lehet termeszteni. Hihetetlenül jó neked is, és a „táplálkozás koronájának”. A brokkolit ültetése termesztése és betakarítása a kertjében!

Brokkoli vitamin

A brokkolit egyedül tápanyagtartalma miatt érdemes termeszteni. Ez a növény gazdag vitaminokban és ásványi anyagokban, és jó forrás az A-vitaminban, káliumban, folsavban, vasban és rostban. 

A brokkoli érése hosszú ideig tart, ezért legyél türelmes! Miután betakarítottad a brokkoli növény fejét, gyakran kisebb mellék hajtást produkál, amelyek a következő hónapokban élvezhetők.

A brokkoli napkedvelő, hűvös évszakos növény, amelyet legjobban tavaszi vagy őszi hűvösebb időben lehet termeszteni. Hihetetlenül jó neked is, és a „táplálkozás koronájának”. A brokkolit ültetése termesztése és betakarítása a kertjében!

Egy csésze (91 gramm) nyers brokkoli csomag ( 1 ):

  • Szénhidrát: 6 gramm
  • Fehérje: 2,6 gramm
  • Zsír: 0,3 gramm
  • Rost: 2,4 gramm
  • C-vitamin: az RDI 135% -a
  • A-vitamin: az RDI 11% -a
  • K-vitamin: az RDI 116% -a
  • B9-vitamin (folát): az RDI 14% -a
  • Kálium: az RDI 8% -a
  • Foszfor: az RDI 6% -a
  • Szelén: az RDI 3% -a

A brokkoli fogyasztható főzve, vagy nyersen – mindkettő teljesen egészséges, de eltérő tápanyag profilt biztosít.

Brokkolik ültetése tavasszal

Átlagosan tavaszi fagy május 15-én következik be.

Brokkoli mag beltéren   

Március 20. – április 3
Március 20-28     

Brokkoli növény palánták, vagy transzplantációk   

Április 17-május 8
Április 17–26   

Ültetés

Mikor ültessünk brokkolit?

A brokkoli hűvös évszakban termesztett növény, ezért kora nyári terméshez tél végén, vagy kora tavasszal (az éghajlattól függően) kell kezdeni, őszi termés esetén pedig nyár közepétől későig. A magas hőmérséklet befolyásolja a brokkoli fej (a betakarítható rész) fejlõdését, ezért a cél az, hogy a brokkoli érlelõdjön a magas hőmérséklet várható előtt, vagy után.

A brokkoli magok képesek csírázni akár 4 C° -os talajhőmérsékleten is, de a melegebb talajt részesítik előnyben, és ez jelentősen felgyorsítja a fejlődést.

A tavaszi telepítéseknél a brokkolit néhány héttel az utolsó tavaszi fagydátum előtt be lehet kezdeni bent vagy a szabadban.

Brokkoli csíráztatás

Indítsa el a magokat beltérben 6-8 héttel az utolsó fagy előtt.

Vesd magokat a szabadba 2-3 héttel az utolsó fagy előtt, vagy amint tavasszal megmunkálható a talaj.

Az őszi telepítések (legjobban meleg éghajlaton), brokkoli csíráztatása a magvak szabadban 85-100 nappal az első őszi fagy, amikor a talaj és a környezeti hőmérséklet magas.

Brokkoli ültetés hely előkészítése

A brokkolihoz teljes napsütés szükséges, napi 6–8 óra. A napfény hiánya vékony, hosszú  növényeket és kis fejeket eredményezhet. Ültesd nedves, termékeny talaj ágyába, amely jól elvezetet. A talaj pH-jának enyhén savasnak kell lennie, 6,0 és 7,0 között. A termékenység növelése előtt, mielőtt elültetné, kora tavasszal dolgozzon be 2–4 centi gazdag komposztot, vagy vékony trágyát. 

Hogyan ültessünk brokkolit?

Ha a magokat a szabadban kezdi, vesd el a brokkoli mag 2,5 cm mélyre és egymástól 7,5 cm-re. Amint a palánták elérik a 5-7 cm magasságot, ritkítsuk őket, hogy a növények 30-50 cm távolságra legyenek egymástól. Ha beltérben kezdte el a magokat, ültessen be 4–6 hetes (és 4, vagy 5 levelű) transzplantációt a szabadba, 30-50 cm távolságra, a tartályuk mélységénél kissé mélyebb lyukakba. Helyileg brokkoli sorok egymástól 3 méterre. (A közeli távolság kisebb, de több másodlagos fejet eredményez.) Az ültetés idején kútvízzel öntözzük.

Brokkoli gondozás

  • A növények a szabadban 18 C°  és 21 C° közötti hőmérsékleten fejlődnek.
  • Trágyázzuk meg a brokkolit három héttel a palánták kertbe ültetése után. Használj alacsony nitrogéntartalmú műtrágyát.
  • Vékony, amikor a fiatal növények eléri a 5-7 cm magasságot. A növényeknek 30 és 50 cm  között kell lenniük.
  • Biztosítsuk a talaj nedvességtartalmát rendszeres öntözéssel, különösen aszályos körülmények között. Legalább hetente 2–3 cm vizet kell adni.
  • Öntözéskor ne érje a fejlődő brokkoli fejeket, mert ez rothadást idéz elő.
  • A gyökerek nagyon gyengék, ezért óvjuk a növényeket. Nyomjuk el a gyomokat talajtakaróval.
  • A növények körüli talajtakarás szintén segít megtartani a talaj hőmérsékletét szabályozásában.
  • Használjon sorfedeleket a kártevők minimalizálása érdekében.
  • Az első betakarítás után a második fej növekedésének elősegítése érdekében tartsuk be az tápanyag és öntözési ütemtervet.

Betakarítás és tárolás

Hogyan kell betakarítani a brokkolit?

Betakarítás a brokkolit reggel, amikor a fej rügyei szilárdak és feszesek, közvetlenül a fejek virága előtt. Ha mégis sárga szirmait látja, azonnal takarítsa be, mivel a minőség gyorsan romlik. Vágjunk fejeket a növényből, legalább 15 cm szár legyen, hogy a víz elfolyón. (A vizet összegyűjtheti és rohasztja a laposra vágott szár közepét.) A legtöbb fajtának vannak olyan oldalhajtásai, amelyek a főfej betakarítása után tovább fejlődnek. Ha egy nyár nem túl forró, akkor sok héten át betakaríthatunk, egyes esetekben tavasztól őszig.

Brokkoli fagyasztása

Hogyan kell a brokkolit tárolni?

A brokkolit legfeljebb 5 napig hűtőszekrényben tárolhatjuk. Ha tárolás előtt mossa, győződjön meg róla, hogy alaposan megszárította. A brokkolit legfeljebb egy évig lehet blansírozni és fagyasztani.

Ajánlott fajták

  • A „Calabrese”  egy olasz örökség, nagy fejjel és termékeny mellék hajtásokkal, amelyek érésre érnek. Őszi ültetésre is kiváló.
  • A „Flash” egy gyorsan növekvő, hőálló hibrid, jó oldalsó hajtásokkal, miután a központi fejet levágták. Őszi ültetésre is kiváló.
  • A „Zöld Góliát”  hőálló, óriási fejekkel és termékeny mellék hajtásokkal.
  • A ‘Green Duke’  hőálló és korai fajta, amely különösen jó a déli kertészek számára.
  • A „Green Magic” hőálló; jól megfagy.
  • A „Paragon” -nak  rendkívül hosszú lándzsa van; fagyasztásra kiváló.

Brokkoli babáknak

Mikor ehetnek csecsemők brokkolit?

A brokkolit puha állagúra főzve, azonnal bevihetjük, amint a baba  készen áll a szilárd anyagok kiindulására, ami általában 6 hónapos kortól. Szuper tápláló és szórakoztató textúra a csecsemők számára, a brokkoli egy fantasztikus első étel.

Egészséges a brokkoli a csecsemők számára?

A brokkolik egy táplálkozási erő. Számos vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, amelyekre a csecsemőknek szüksége van, beleértve az A-, C-, K-, B6-vitamint és a folátot, sőt minden más ásványi anyagot tartalmaz, beleértve a vasat és a cinket is, amelyek közül az utóbbi döntő fontosságú az optimális növekedés és fejlődés szempontjából.

A brokkolinak számos unokatestvére van, amelyek csodálatosak a csecsemők számára is: Romanesco (gyönyörű mész zöld olasz fajta); Lila csírázó brokkoli, amely Angliában gyakori; és a brokkoli Rabe, egy keserűbb fajta. Mindegyik csodálatosan tápláló a csecsemők számára! Érdekes tény: a brokkoli valójában ehető virág!

A brokkoli gyakori fulladásveszély a csecsemők számára?

Bár a brokkolinak nem szerepel a fulladásveszélyek listáján, elméletileg bármely étel kockázatot jelenthet, ha nem megfelelően állítják elő, vagy nem helyesen vágják fel a babának. A fulladás esélyének minimalizálása érdekében a brokkoli virágokat puhára pároljuk, majd mindegyiket kettévágjuk, hosszában ketté a szár mentén. Ha szeretnéd, akkor teljesen levághatja a szárat is.

A brokkoli gyakori allergén?

Nem. A brokkoli allergiája ritka, bár elméletileg allergiás lehet minden ételre.

Hogyan készítse el a brokkolit babák által elválasztott csecsemőknek?

Minden baba a saját idővonalán fejlődik. Az alábbi előkészítési javaslatok csak tájékoztató jellegűek, és nem helyettesítik a gyermekorvosi, vagy egészségügyi szakember, táplálkozási vagy dietetikus, vagy a gyermekétkeztetés és étkezés szakértőjének szakmai tanácsadását. Soha ne hagyja figyelmen kívül a professzionális orvosi tanácsot, és ne késlekedjen a megkereséssel valami miatt, amit itt olvasott, vagy látott.

6–9 hónapos: Tálaljon nagy, egész virágokat párolt brokkolival, hogy babája rágcsáljon. A legfiatalabb babák számára, ha nagy brokkoli virágokat szolgál fel fejjel lefelé (a fején, szárán felfelé), akkor a baba valószínűleg a száránál fogja meg, majd megeszi a puha tetejét. Ha a brokkoli szár idegessé tesz, vágj nagy virágokat félbe, a száron keresztül, és úgy tálaljad.

9–12 hónapos: Ebben a korban a babája kezdi kialakítani fogását, ahol a hüvelykujj és a mutatóujj összeér. Próbáljon lefelé mozogni apró, harapás méretű darabokra. A nagy ételdarabok teljesen finomak – csak győződjön meg arról, hogy jól és puhán főzték-e őket.

12–24 hónapos: Ahogy a baba idősebbé válik, kissé csökkentheti a párolás, vagy a brokkoliknak főzésének idejét. Kövesd a baba képességeit (és a bél ösztönét), és a brokkolit tetszés szerint illessze be bármely ételbe.

Tipp:

A brokkolik gőzölése (szemben a forrázással) segít megtartani tápanyagait. A brokkoli pörkölése is működik, bár a sütő módszer általában keményebb textúrát eredményez. Fiatal csecsemők számára a gőzölés a legbiztonságosabb megoldás, és előnye, hogy puha a kis ínyükön.

Recept: Citromos brokkoli

Hozzávalók

  • Brokkoli (1 fej)
  • Citrom
  • Olívaolaj vagy sózatlan vaj

Elkészítés

Mossa meg a brokkolit, majd vágja le a virágokat a szárról.

Pároljuk a brokkoli virágokat teljesen puhára (bár nem olyan mértékben, hogy pépes legyen). Amíg a brokkoli párolod, olvasszad el egy vajat, ha használsz hozzá.

Öntsük az olvasztott vajat, vagy az olívaolajat egy keverőtálba, és nyomjunk bele egy kis citromlevet. Jól összekeverni.

Vedd ki a brokkolit a párolóból. Ha kihűlt, vágj minden brokkolit ketté, ügyelve arra, hogy a szár is kettévágva legyen.

Adjuk hozzá a brokkolit a tálba a citrom vajjal (olajjal), és keverjük össze a keveréket, hogy bevonja a virágokat.

A brokkoli virágokat könnyen tálalhatjuk új ételként, vagy fel apríthatjuk és omletté varázsolhatjuk.

Ízes párosítások

A brokkolik szardella, marhahús, karfiol, citrom és parmezán sajttal jól illik össze.

Brokkoli recept fogyókúra

Egészséges brokkoli saláta recept – fogyókúrás

Egészséges brokkolisaláta, amelynek íze olyan finom és olyan jó a testének. A saláta rendkívül tápláló és segít a fogyásban.

A brokkoli egészséges zöldség, amelyet az étrendbe be kell építeni. Ez a tápláló brokkoli saláta íze olyan finom, és nagyon jó neked. Segít a fogyásban és tökéletes diétás étel.

Előkészítés ideje:
10 percig
Teljes idő:
10 percig

Adagok: 2 adag

Hozzávalók

  • Brokkoli – 3 csésze
  • Hagyma – 1 apróra vágva
  • Fokhagyma – 3 gerezd reszelt
  • Só ízlés szerint
  • Piros chili pehely – 1 teáskanál
  • Ecet vagy citromlé – 1 evőkanál
  • Olívaolaj – 3 evőkanál

Elkészítés

Vegyünk kevés vizet egy serpenyőbe, adjunk hozzá egy csipet sót. Forraljuk fel. Adjunk hozzá brokkolit, és fedjük le, és főzzük 2-3 percig. Lecsepegtetjük és félretesszük. Vegyünk egy tálba hagymát, fokhagymát, sót, chili pelyhet, olajat és ecetet. Jól összekeverjük. Hozzáadjuk a főtt brokkolit, és jól beleforgassuk. Felszolgáljuk.

Brokkoli hatása

Szinte mindenki tisztában van azzal, hogy a sok leveles, sötétzöld zöldség fogyasztása egészséges választás. Még akkor is, ha halmozott halom friss spenótot vagy kelkáposztát nem teszünk az étkészletünkre, tudjuk, hogy valószínűleg ezt kellene tennünk. Egy új kutatás feltárja a titkokat, hogy egyes zöldségek miért segítenek egészségben maradni és minimalizálni az öregedés hatásait.

Kiderült, hogy az egyszerű brokkoli nagyon hatásos öregedésgátló étel, amelynek további előnye, hogy hozzájárul a szív egészségéhez. Egy nemrégiben az UCLA-n végzett tanulmány kimutatta, hogy a zöldségek közül a brokkoli a legjobb forrása a sulforafán nevű vegyi anyagnak. Ez a vegyi anyag segít aktiválni a szervezet saját antioxidánsait, amelyek segítenek szabályozni a sejtek hanyatlását.

És ez még nem minden. A növény egy sokoldalú zöldség. Egy tanulmány, amely a brokkoli kivonatokat tesztelte, feltárta, hogy a brokkolik közvetlen hatással lehet a hólyagrák megelőzésére. Ugyanez a tanulmány azt találta, hogy a brokkolik segít megelőzni az izom károsodást oxigénhiány alatt (ami a szívroham túlélésének egyik kulcsa).

A dietetikusok emlékeztetnek minket arra, hogy a brokkolik és más zöldségek elkészítésének nagy hatása van a kapott előnyökre. Például fontolja meg a brokkoli gőzölését, és ne a forrázást a tápanyagok megőrzése érdekében. És soha ne féljen attól, hogy naponta brokkolit kell enni. A szulforafánban gazdag egyéb zöldségek közé tartozik a kelkáposzta, a káposzta, a karfiol, a retek, a gallér és a fehérrépa. Általános szabály, hogy ha zöld levelei vannak, akkor az jó neked, és valószínűleg nem eszel eleget belőle!

További cikkek

Nővény és kert
Mai hírek friss
Apró-Nokedli.eu

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on reddit
Reddit