Rukkola ültetése termesztése és rukkola szedése

A „rakéta” vagy „rulett” néven is ismert rukkola egy gyorsan növekvő, hűvös évszakos leveles zöld, amely finom, mustár szerű ízt ad a salátáknak. Így ültethetsz és termeszthetsz rukkolát a kertjében!

A rukkola  Európa melegebb részéből származik – nevezetesen Olaszországból és a Földközi-tenger mentén, Törökországon át és Nyugat-Ázsiáig. A mustár család (Brassicaceae) tagja, rokona más közönséges kerti növényeknek, mint például a káposzta, a brokkoli és a kelkáposzta. 

A rukkola gyakran megtalálható a mesclun magkeverékekben, mivel gyorsan növekszik és merészebb ízű, mint a legtöbb zöld. Ültessük kora tavasszal, vagy kora ősszel, és a rukkola vetése után 6-8 héttel, rukkola szedése elkezdődhet, alkalmas lesz a fiatal levelek betakarítására. A rukkola mag hűvös talajban gyorsan csíráznak, és a palánták képesek elviselni az enyhe fagyot, de fontold meg ennek ellenére a növények sorborítással történő védelmét! A rukkola nem válogatós a talajminőség szempontjából, és kiváló választás a konténer kertek számára.

A rukkola  Európa melegebb részéből származik - nevezetesen Olaszországból és a Földközi-tenger mentén, Törökországon át és Nyugat-Ázsiáig. A mustár család (Brassicaceae) tagja, rokona más közönséges kerti növényeknek, mint például a káposzta, a brokkoli és a kelkáposzta.

Rukkola ültetése

Mikor kell ültetni a rukkolát?

A rukkola mag akár 4 ° C-os talajhőmérsékleten is rukkola csira  fog megjeleni, ezért vetik őket a szabadba, amint a talaj tavasszal megmunkálható. Rukkola vetése késő nyáron, vagy kora ősszel ősszel.

Hogyan kell ültetni a rukkolát

Ültesd 2,5 cm mélyre és kb. 2,5 cm egymástól 25 centiméteres sorokban. Alternatív megoldásként rukkola magját önmagában, vagy keverje össze más saláta zölddel.

A magok körülbelül egy hét alatt (hideg talajban valamivel tovább) csíráznak. Gyorsítsad meg a csírázást úgy, hogy a magokat néhány órával az ültetés előtt vízben áztatja.

Vesd új magokat 2–3 hetente a későbbi folyamatos betakarítás érdekében!

Rukkola ültetés helye kiválasztása és előkészítése

A tápanyagokban gazdag, jól vízelvezető talajban jár, de sokféle körülményt elvisel. A kissé savas talajt kedveli, amelynek pH-ja 6 és 7 között van. Ültessed teljes napsütésben (legalább 6 órás napsütésben) a legjobb eredmény érdekében. A rukkola részleges napsütésben is megnő. Kerüld a rukkola ültetését olyan területekre, ahol rokonait (más Brassicákat) nemrég telepítették, mivel a kártevők és a betegségek fent maradhatnak.

Gondozás

Hogyan növekszik a rukkolák?

Tartsd a talajt egyenletesen nedvesen, segít megelőzni a melegebb időben történő kiszáradás. Vékony palánták egymástól körülbelül 15 cmre, a ritkítsuk a salátákhoz. A hőterhelés csökkentése és a kiszáradás megakadályozása érdekében biztosítsunk némi árnyékot a meleg évszakos telepítésekhez.

Rukkola kártevők és betegségek

  • Bolha bogarak
  • Káposzta férgek
  • Peronoszpóra

Rukkola szedése

Hogyan kell szedni a rukkolát

A levelek fiatalon ízlik a legjobban. Az idősebb levelek keményebbek lehetnek, és rágósabb! A betakarítási leveleket körülbelül 2-3 centiméter hosszúságban kell megadni. Szükség szerint húzzuk ki az egész növényt, vagy vágj le egyes leveleket, amennyit felhasználunk. A fehér virágok is ehetők. 

Rukkola fajták

  • „Futópálya” – Nagyon gyorsan növő növény nagy karéjos levelekkel.
  • „Kert” – A gyorsan növő növények lágy, retekszerű ízű leveleket teremnek.
  • „Olasz rakéta” – más néven „vad olasz rakéta”. Finoman vágott levelek éles ízűek.
  • ‘Sylvetta’ – Kis karéjos levelek. Lassan növekszik és lassan csavarodik.
  • ‘Astro’ – Gyorsan növekvő, enyhe ízű.

Rukkola saláta hatása

A kitűnő egészségügyi ellátással jár. A rukkola csökkenti a rák kockázatát, javítja a látást és egészséges csontokat biztosít. A rukkola fogyasztásának további fő előnyei közé tartozik az agy erősítése, az anyagcsere-funkciók javítása, az ásványi anyagok felszívódásának elősegítése a szervezetben és az immunrendszer fellendítése.

Mi az a rukkola?

Az Eruca nemzetségbe és a Brassicaceae családba tartozó sült saláta kitûnõ levélzöld növény, amely szorosan kapcsolódik a retekhez, a kelkáposztához és a karfiolhoz. A pikáns kis levél, amely egyesek számára keserűnek tűnik, míg mások borsos-mustáros ízűek. Gyakran keverik más enyhébb zöldségekkel, hogy kiegyensúlyozott salátát kapjanak.

A nevek sokasága ismeri a világ különbözõ részein. Néhány közülük kerti rakéta, rucola, roquette és colewort. A számos egészségügyi előnye van, például segít csökkenteni a súlyt, csökkenti a rák kockázatát, segít megőrizni csontjait és javítja a látását. A 20-100 cm magasra növő apró, fehér virágai alapján könnyen felismerhető.

Nagymértékben kereskedelmi célokra termesztik, de a növény vad fajtái a világ különböző részein megtalálhatók. A rukkolát főleg Amerikában, Európában és Észak-Afrikában fogyasztják.

A rukkola tápértéke

A kitűnő tápértékkel rendelkezik, és ennek a leveles zöldségnek az optimális fogyasztása egészséges testet és tiszta elmét biztosít. Magas folsavat és antioxidánsokat tartalmaz, például A – vitamint, K- vitamint és C-vitamint .

Ezek segítenek harcolni a testében lévő szabadgyökök ellen. Mindezek mellett gazdag karotinoidokban, és olyan fontos ásványi anyagokat is tartalmaz, mint a kálium, mangán, kalcium és mások. Ezek az ásványi anyagok jót tesznek a testednek, és segítenek az egészséges életben.

A kalóriatartalomban és tápanyagokban gazdag, így választhatja ezt a zöldséget anélkül, hogy aggódna a túl nagy súlygyarapodás miatt. Az rukkolában található fitokémiai anyagok segítenek a rák megelőzésében. A mennyiségben kevesebb oxalát van, mint más leveles zöldségekben, és ez könnyíti az ásványi anyagok felszívódását a szervezetben.

Táplálkozási tények 2 gramm rukkolában

  • 1 mg
  • Nátrium

Vitaminok és ásványi anyagok rukkolában

  • 1%
  • A-vitamin

A rukkola egészségügyi előnyei

Az alábbiakban megemlítjük a rukkola legjobb egészségügyi előnyeit. Az agy egészségére és javítja a memóriát. Méregtelenítő szerként is használják, és jót tesz a máj egészségének. Különféle célokra bőrápolási célú rukkola levet is fogyaszthat. Ha hajhullás problémával néz szembe, akkor a haj növekedésére is használható.

A rukkola a test méregtelenítésére szolgál

Az antioxidánsok szabályozzák az enzimreakciókat sejtjeinkben, és segítenek a testünkben található szabad gyökök elpusztításában, amelyek károsak és betegségeket okozhatnak. A rukkolák nagyobb mennyiségű antioxidánst tartalmaz, és ezáltal hozzájárulhat az egészséges élethez.

Ezenkívül található antioxidánsok megvédik a testet a különböző betegségektől, például a náthától, és még a rákot, a korai öregedést és a szívbetegségeket is megvédik.

A rukkola és rák

Az elmúlt három évtized során megfigyelték, hogy jelentős mennyiségű keresztesvirágú zöldség fogyasztása, mint például a rukkola, csökkentheti a rák, elsősorban a tüdő- és vastagbélrák kockázatát. A keresztesvirágú zöldségek keserű ízűek a kéntartalmú vegyületek (szulforafán) miatt. De csak ezek a vegyületek adják a rák elleni harcot a rukkolának.

A kutatók megpróbálják kideríteni a rukkolának jótékony hatásait a melanoma, a nyelőcső, a prosztata és a hasnyálmirigyrák elleni küzdelemben. A kutatók kimutatták, hogy a szulforafán gátolhatja a rák progressziójában szerepet játszó hiszton-deacetiláz enzimet.

Rukkola a szem egészségének védelmére

A jó mennyiségben tartalmaz antioxidáns A – vitamint . Ez nagyon jó a szemednek. A rukkola még a csontok és a fogak egészségét is javítja. Az A-vitamin védi a szem felületét, azaz a szaruhártyát, ezért elengedhetetlen a jó látáshoz.

A csontok egészségére

A rukkola K-vitamint tartalmaz, amely nélkülözhetetlen az erős és egészséges csontokhoz, és késlelteti az oszteoporózis kialakulását. A K-vitamin katalizálja az oszteotróf aktivitást a sejtekben, ami azt jelenti, hogy elősegíti a csontok kialakulását. Bizonyos betegségek, például az Alzheimer-kór megjelenésével a K-vitamin lassítja az idegpályák lebontását. A  K-vitamin forrás segíthet megvédeni magát e betegségektől.

A rukkola erősíti az immunrendszert

A vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz, amelyek biztosan fokozzák immunrendszerét és megvédik a különféle betegségeket. A különféle immunitás növelő tulajdonságok mellett a rezet tartalmaz. A fehérvérsejtek a szervezet elsődleges védekező anyagai, és megvédenek a betegségeket okozó szerek sokaságától. Ezenkívül a C-vitamint tartalmaz, amely az egyik legjobb védekezés a szervezet számára, mivel fellép a betegséget okozó gyulladásos szabad gyökök ellen és eltávolítja azokat a szervezetből.

A várandós anyák számára

A rukkola folsavakat tartalmaz, amely folsavat tartalmaz, amely csökkenti az újszülöttek mentális hibáinak előfordulását. Tehát a leendő anyák számára.

A cukorbetegek számára

A rukkola alfa-liponsav nevű antioxidánst tartalmaz, amely bebizonyította, hogy csökkenti a glükózszintet, növeli az inzulinérzékenységet és megakadályozza az oxidatív stressz okozta változásokat cukorbetegeknél. A cukorbetegségben a perifériás és autonóm neuropátia csökkentésében is. Tehát jó lenne a rukkolát bevinni a cukorbeteg étrendjébe.

A rukkola fokozza az anyagcserét

A rukkola fontos egészségügyi előnye, hogy elősegíti az anyagcserét. A rukkola B-vitamin komplexet tartalmaz, amely segíti az anyagcsere folyamatát a szervezetben. Nyolc B-komplex vitamin vesz részt és segíti elő a különböző sejt aktivitásokat, például az energiatermelést, a zsír szintézist, a vörösvértestek képződését, és más, a sejtek és az anyagcsere-egészség szempontjából létfontosságú folyamatokat is segíti.

Segíti az ásványi anyagok felszívódását

A rukkolák segíti az ásványi anyagok felszívódását a testünkben. Ez azért van, mert a alacsony oxalát tartalommal rendelkezik, összehasonlítva más leveles zöldségekkel. Az ásványi anyagok felszívódását a test rendszerben az oxalátok megakadályozzák.

Tehát a alacsony oxalát tartalmával segíti az esszenciális ásványi anyagok, például a réz és a vas felszívódását, amelyek annyira hasznosak az egészségére.

A rukkola fokozza az atlétikai teljesítményt

A nitrátban gazdag, ami segít javítani az izmok oxigénellátását edzés közben. A nitrát rendszeres étrendi bevitele megkönnyíti a testtűrést az állóképességi edzések során.

A nitrát fogyasztás hozzájárul az életminőség javításához azoknak az embereknek, akiknek nehéz elvégezni a mindennapi élet tevékenységeit. Tehát a rukkolák segíthet a szív- és érrendszeri, légzőszervi, vagy anyagcsere-betegségekben szenvedőknek.

A rukkola előnyei a fogyásnak

A rendszeres bevitele segít a fogyásban az egyéb előnyök mellett. A alacsony kalóriatartalmú, gazdag vitaminokban és tápanyagokban, és így a szükséges táplálékot biztosítja testének anélkül, hogy növelné a testsúlyát.

A rukkola felhasználása

A felhasználása számos, és ennek a leveles zöldségnek a rendszeres bevitele jó hatással lehet a szervezetére. A rukkolák K-vitamint tartalmaz, amely jó állapotban tartja csontját és egészségét. A-vitaminnal rendelkezik, amely segít megőrizni a szemed jó állapotát, és szabályozza a tested neurológiai funkcióit is.

Ezenkívül az A-vitamin jó, egészséges bőrt is biztosít Önnek. A rukkolában található folátok segítik a testet új sejtek előállításában. A béta-karotin segít fenntartani a szem egészségét. A rukkolák izotiocianátokat is tartalmaz, amelyek kémiai vegyületek, amelyek segítenek a rák elleni küzdelemben, valamint gyulladásgátló és proliferatív tulajdonságokkal is rendelkeznek.

Mellékhatások és allergiák

Bár a optimális mennyiségben jó néhány jótékony hatással járhat, bárminek a túlzott elfogyasztása ronthatja egészségét. A rukkola rövid távú mellékhatásai közé tartozik a puffadás, a hasi görcsök és a kényelmetlenség.

Ezeket a rossz hatásokat a rukkolában lévő szulforafán jelenléte okozza. Ismét veszélyes bizonyos vér betegségben szenvedők, vagy olyan emberek számára, akik vérhígító gyógyszereket szednek.

K-vitamint tartalmaz, amely vérrögképződést okozhat, ha bizonyos vérhígítókkal reagál. A rukkola nitrátot tartalmaz, és a nem megfelelő tárolás azt eredményezheti, hogy a baktériumok a nitrátot nitritté alakítják, ami káros az egészségére.

További cikkek

Nővény és kert
Mai hírek friss
Apró-Nokedli.eu

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on reddit
Reddit