A laktóz intolerancia tünetei

Hasmenés: Ha a tejtermék a probléma

A tej jó lehet a testnek, de nem, ha egy olyan több millió ember közé tartozik, akik laktóz intoleranciában vannak.

Ha igen, akkor nem emésztheti meg a tejben és a tejtermékekben található természetes cukrot (úgynevezett laktózt).

A laktóz intolerancia tünetei a következők:

  • Hasmenés
  • Hányinger
  • Puffadás
  • Gyomorgörcsök
  • Gáz

De vannak módok a laktóz intolerancia kezelésére, miközben továbbra is táplálkoznak a tejtermékek.

Mi okozza a laktóz intoleranciát?

A laktáz, a vékonybél enzime, lebontja a tejtermékekben levő cukrot. Ha a teste nem készít elegendő mennyiségű laktázt, tejtermékeket eszik vagy iszik, hasmenést és gyomorpanaszokat okozhat.

Lehet, hogy enyhe, közepesen súlyos vagy súlyos tünetei vannak, attól függően, hogy mennyi laktázt termel a test.

A legtöbb emberben gyermekkorban (kb. 5 éves korban) alacsony laktázszint alakul ki. Néhány embernél az alacsony szint továbbra is felnőttkorban folytatódik.

Az alacsony laktázszintet a következők is okozhatják:

Genetika: Ez ritka, de néhány ember génmutációval született, amely megakadályozza őket a laktáz előállításában. A csecsemők általában születéstől kezdve hasmenésük van.

Korai szülés: A korán született csecsemők először nem képesek elegendő mennyiségű laktázt előállítani. Többet fognak elérni, amint öregednek.

Egyéb egészségi állapotok: A celiakia, az ingerlékeny bél szindróma, a cisztás fibrózis és a Crohn-kór, valamint a vékonybél sérülései kevesebb laktázt eredményezhetnek.

Hogyan lehet ellenőrizni a tüneteim?

Ha laktóz-intoleranciát mutat, akkor 30 perc és 2 óra között tünetek fordulhatnak elő a tejtermékek evése vagy ivása után.

Az étrend megváltoztatásával ellenőrizheti a tüneteket, például elkerüli a tejtermékeket. De előfordulhat, hogy van valamilyen tejterméke. Megtudhatja például, hogy egyes sajtok, például a svájci, a cheddar, a feta vagy a kecske, nem zavarnak, míg mások tüneteket okoznak. Vagy lehet, hogy van egy pohár tej, de nem több.

Ön is:

Enni és inni laktózmentes tejet vagy tejmentes helyettesítőket, például szója, rizs, mandula vagy kendertejet.

Párosítson egy szilárd ételt egy tejtermékkel (mint például a gabonapehely tejjel)

Vegyen be egy laktáz enzimet, amikor tejet iszik. Ezeket szabadon kapható tabletták formájában vagy folyékony formában kaphatja.

Ahol a laktóz rejtőzhet

Bár a tej leginkább a laktóz intoleranciával jár, bármely tejtermék hasmenést és egyéb tüneteket okozhat. A laktóz megtalálható a következőkben:

  • Joghurt
  • Sajt
  • Krémsajt
  • Túró
  • Jégkrém

A tej és a tejtermékek nem az egyetlen. A laktóz megtalálható olyan élelmiszerekben, amelyekre nem számít, beleértve:

  • Kalcium-dúsított kenyér
  • Gabonafélék és pékáruk
  • Porított étkezés granulátum
  • Levesek és reggeli italok
  • Palacsinta, keksz és süti keverékek
  • Margarin
  • Salátaöntetek

A „nem tejtermékek” felirattal ellátott termékek, például a felvert öntetek és tejszínhab, amelyek tejből származó összetevőket is tartalmazhatnak

Ha laktóz-intoleranciát mutat, a tünetek elkerülésének legjobb módja az élelmiszer-címkék olvasása. Kerülje el a termékeket:

  • Savós
  • Túrós

Tej melléktermékek

  • Zsírtalanított száraz tejpor
  • Tejpor

A laktózt a vényköteles gyógyszerek több mint 20% -ában és néhány vény nélkül kapható gyógyszerben is megtalálják. A fogamzásgátló tabletták tartalmazhatnak laktózt. Még azok a dolgok is, amelyek a laktóz-intoleranciájú embereket enyhítik, például a gyomorsav és gáz csökkentésére szolgáló tabletták tartalmazhatnak laktózt.

Mielőtt elkezdené, kérdezze meg orvosát vagy gyógyszerészét, ha valamely gyógyszer tartalmaz-e laktózt.

Hogyan lehet elég kalciumot kapni?

Ha csökkenti a tejtermelést, akkor különösen fontos, hogy elegendő kalciumot kapjon. Ez a test egyik alapvető tápanyaga. Szüksége van egészséges csontokra. Ezenkívül visszatartja az oszteoporózist, egy olyan állapotot, amely vékony és könnyen törhető csontokat hagy.

Ha laktóz-intolerancia, számos nem tejtermék segíthet abban, hogy elegendő kalciumot nyerjen. Tartalmazzák:

  • Leveles zöldek és zöldségek, például brokkoli, spenót és kelkáposzta
  • Lazac és tonhal
  • Bab és hüvelyesek
  • Kalciummal dúsított szója tej és sajtok
  • Mandulatej
  • Narancs

Lehet, hogy enni is fogyaszthat joghurtot, amelynek aktív kultúrája van. Egyes tanulmányok azt mutatták, hogy a joghurtban aktív kultúrák előállítják azokat a fontos laktáz enzimeket, amelyek elősegítik a joghurtban lévő laktóz emésztését. A probiotikus joghurtok szintén jó baktériumokat biztosítanak tejkészítés nélkül.

Ha elkerüli a tejet, akkor ellenőriznie kell, hogy elegendő mennyiségű D-vitamint kap-e. A kalciummal működik, hogy megtartsa a csontokat, és a tej a D-vitamin fő forrása. Ha laktóz-intolerancia, kérdezze meg orvosát, ha szed-e egy kalcium- és D-vitamin-kiegészítő.